7 tips voor een succesvolle webshop

7 tips voor een succesvolle webshop

7 tips voor een succesvolle webshop

Een webshop? Eitje! De techniek is zo toegankelijk dat je, als je echt handig bent, voor enkele honderden euro’s je online winkel hebt. Jouw passief inkomen en de bijbehorende geldtrein kunnen niet lang op zich laten wachten, toch? Na maanden zweten, uitzoeken, voorraadbeheer, puzzelen en werken is de dag gekomen. Je voelt het: je gaat rijk worden!

Maar helaas. Duizenden mensen met jou denken dat succes met een webshop te bereiken. Sterker nog: er zijn nu waarschijnlijk meer webshops dan fysieke winkels in Nederland. Maar wat zijn de voorwaarden voor succes? In dit artikel lees je zeven tips waarmee jij je kunt onderscheiden.

Disclaimer: wij zijn niet aansprakelijk voor uitblijvende omzet, er is meer voor nodig dan deze zeven tips.

1. Onderscheidend vermogen: waarom moet ik bij jou zijn?

Er zijn rond de 60.000 webshops in Nederland. Al deze webshops kun je in no-time vinden en vergelijken: fysieke afstanden bestaan niet meer. De P van ‘Plaats’, uit de traditionele marketingmix, speelt een heel andere online rol. Meer aanbod, betere vindbaarheid en dus grotere transparantie. Dus concurrentie is moordend (en dat is zacht uitgedrukt).

Een uniek aanbod

Om deze toegenomen concurrentie aan te kunnen, moet je een uniek aanbod hebben. Je moet anders zijn dan al die andere webshops. Er moet minimaal één reden zijn waardoor jouw doelgroep denkt: bij jou moet ik zijn. Een reden die jouw aanbod anders en beter maakt dan de rest. Enkele onderscheidende webshops:

  • The Oriental Shop: Oosters servies is misschien niet uniek, maar dit wel. Met een eigen ontwerpstudio en eigen productie hebben ze een uniek assortiment. Oosters, maar passend bij de Nederlandse cultuur en smaak. Dankzij ketenintegratie beheersen zij de kanalen en keten.
  • Very Cherry: met Wehkamp, Zalando en zelfs ook bol.com lijkt de kledingmarkt wel wat vol, maar niet voor retro-kledingwinkel Very Cherry. Een uniek assortiment en bijpassende stijl maakt dat deze webshop in zijn segment wel succesvol moet zijn.

2. Duidelijkheid: waar ben ik en wat kan ik hier doen?

Goede webshops hebben één ding gemeen: hoe je ook binnenkomt, je weet waar je bent en wat je kunt verwachten. Sommige webshops hebben de luxe dat ze dit kunnen communiceren via massamedia (de grote jongens, je weet wel, bol.com, Zalando, etc.). Kleine webshops kunnen dit heel eenvoudig bereiken met een herkenbaar logo en een tagline (omschrijvend onderschrift) bij hun logo te plaatsen. Niet voor niets is het bovenstaande voorbeeld van The Oriental Shop weer relevant. Ook webwinkel Lou & Blue gebruikt een tagline in hun logo, om aan te geven wat zij verkopen.

  • The Oriental Shop: Asian products
  • Lou & Blue: Kidsstore

3. Verlang niet in één keer de hoofdprijs, focus op zachte conversies

Mensen twijfelen. Ben jij wel te vertrouwen? Wil ik dit product wel? Is het ergens anders goedkoper? Moet ik dit niet thuis even overleggen? Er zijn veel redenen om de aankoop uit te stellen. Sterker nog: ik verwacht dat in jouw webshop meer mensen je website verlaten zonder iets te hebben gekocht dan wel iets te hebben gekocht. Focus daarom ook op ‘zachtere conversie’.

  • Downloaden kortingsbon
  • Stuur dit aanbod door
  • Stuur deze link naar jezelf
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Brochure aanvragen
  • Gratis testversie opvragen (of een variant daarop)
  • Chat mogelijkheid
  • Contact opnemen
  • Volgen via social media

Meer focus op zachte(re) conversies maakt het mogelijk communicatie met deze ‘afhakers’ aan te gaan. Je kunt ze dan met een slimme opvolging laten uitgroeien tot een klant. Of hen op z’n minst vragen waarom ze niet bij je gekocht hebben (voor een stukje kwalitatieve marketing informatie).

Bekijk ook ons artikel over ons vier fasen model

4. Behoud klanten: upsell, cross-sell, loyaliteit en mond-tot-mond

Best gek dat veel webshops enorm veel geld investeren in hun webshop, en de vindbaarheid daarvan, maar dat de converterende klant vaak vergeten wordt. Eén van de meest rendabele marketingmiddelen is e-mail marketing. E-mail heeft een gemiddelde ROI van 4300% (!!!), is het tweede wereldwijde acquisitiemiddel (na SEO) en heeft meer actieve gebruikers dan alle grote social media bij elkaar opgeteld (dit verzin ik overigens niet zelf).
Ook andere middelen kunnen bijdragen aan het behoud van klanten. En dat is zo enorm belangrijk: je hebt veel geld geïnvesteerd om iemand klant te maken. Zorg er dan ook voor dat je geld vrijmaakt om deze klant te behouden. Voorbeelden van middelen die hier uiterst geschikt voor zijn:

  • E-mailmarketing
  • Social media marketing
  • Telefonische opvolging
  • Remarketing
  • Goede After Sales (klachten en service)
  • Assortimentsontwikkeling

5. MBTI: rekening houden met verschillende typen bezoekers

Zoveel mensen, zoveel wensen. Iedereen is anders, maar toch kunnen we vier type mensen onderscheiden:

  1. De ambachtsman: gevoelig voor snelheid, ervaringen, genieten. Aanbiedingen, kleuren, schaarste en korte reviews van anderen vindt hij belangrijk.
  2. De bewaker: bang afgezet te worden. Duidelijke reviews (ook minder positieve), voorwaarden, producteigenschappen en garanties vindt deze persoon erg prettig.
  3. De rationele: snel de juiste beslissing nemen. Feitelijk overzichtelijk, duidelijke USP’s en persoonlijk gewin bewijzen op basis van feiten vinden ze belangrijk.
  4. De idealist: deze persoon wilt niets anders dan gelukkige mensen om zich heen. Hij verlangt naar informatie over de mens achter het bedrijf. Maar ook over het product en welke consequenties deze aankoop heeft voor anderen.

Met het ontwerp op elke pagina op je website dien je rekening te houden met deze MBTI-typeringen.Technisch is een website tegenwoordig zo opgezet, maar voordat je uitgedacht hebt hoe je deze vier typen mensen overal maximaal gaat verleiden, ben je wel even verder.

6. Weet wat je webshop oplevert…

Waar haken mensen af op je website? Of waar komen ze juist binnen? Welke bronnen leiden tot het meeste rendement? En wat zijn de klikpaden die men doorloopt? Waar in het winkelproces haken mensen af? Zijn er seizoensinvloeden? Je kunt het allemaal meten in Google Analytics: Goed meten is meer verdienen:

  • Zorg dat eCommerce Tracking aan staat. Zo kan je ROI van jouw shop tot de euro nauwkeurig terugrekenen.
  • Sluit je eigen bezoeken uit met een filter (en die van je webbouwer, thuis en van je marketingbureau): zo vertroebelen allerlei testbezoeken de statistieken niet.
  • Heb je een zoekfunctie op je webshop? Zorg er dan voor dat deze zoekopdrachten gemeten worden. Zo kan je zien waar men op zoekt (en waar jouw navigatie dus wellicht tekort schiet), maar ook wat men doet na een zoekopdracht (verder zoeken, verder klikken, je website verlaten).

Zelfs als je niets met deze statistieken uit Google Analytics doet: zorg dat je betrouwbaar meet. Als je over één maand, één jaar of één decennium een marketingbureau gaat inschakelen, zullen zij altijd gebaat zijn bij juiste inzichten.

7. Doe het zelf, ook al ben je geen expert…

Voordat je iets uitbesteedt, moet je weten wat het inhoudt. Wellicht denk je nu “Social media? Ik ga het uitbesteden want ik snap er niets van”. Hetzelfde kan gelden voor zoekmachine marketing, usability, analytics, e-mailmarketing of wat dan ook. Je kunt vrijwel alles uitbesteden en ik ben er van overtuigd dat professionele marketingbureaus het beter kunnen dan jij.

Toch adviseer ik je: doe het zelf! Volg webinars, workshops of volg ons blog en leer de basis. Je kunt daarna nog altijd uitbesteden, maar je bent beter in staat je leveranciers te selecteren en vervolgens te beoordelen.

Er zijn zo veel cowboys in online-marketing-land. Juist door een bepaalde basiskennis te hebben, ben jij zelf in staat deze cowboys van de echte experts te onderscheiden en vervolgens deze echte experts aan te sturen, met hen te sparren en ze te beoordelen.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles uit je website of webshop?

    Ontdek het direct!

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    7 tips voor een succesvolle webshop

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo