Hoe selecteer ik een online marketing bureau?!

Hoe selecteer ik een online marketing bureau?!

Een bureau die jou begrijpt

Je bent op zoek naar een nieuwe bureau? En je wilt deze keer (wel) zaken doen met een bureau waarmee je prettig samenwerkt? Waarbij je resultaten behaalt? Die meetbaar bijdraagt aan jouw doelen? En ook nog eens snel levert? Zoom dan eens in op onderstaande factoren waarop jij je bureau kunt selecteren:

De essentie van jouw bureau

Zoek allereerst naar de essentie van jouw bureau. Waar zijn ze nou écht goed in? Veel bureaus die zich richten op het MKB hebben in hun oorsprong één specialisatie. Omdat de eigenaar nog altijd heel belangrijk is bij de uitvoering van de diensten, is deze oorsprong essentieel. Zoek je een creatief bureau of uitwerking van uniek concept? Ga dan voor een bureau dat zijn oorsprong vind in een reclamebureau. Wil je juist meer meetbaar leads en omzet? Ga dan voor een direct marketing bureau.

Jezelf goed deze opdracht geven, maakt dat je de website en andere media van het bedrijf goed kunt toetsen:

  • Check de website op de kerncompetenties. Uit de website, en gebruikte teksten, blijkt vaak al wat de kerncompetenties van dit bureau is!
  • Check het LinkedIn profiel van de senior marketeers of eigenaren. Ook hieruit blijken vaak welke kwaliteiten ze wel (en soms ook niet) hebben.
  • Bekijk de social media profielen van de onderneming. Kijk wat ze schrijven. Hoe ze schrijven. En wat ze willen vertellen. Past dit bij jouw ideale bureau?

Cases en referenties

Je weet wat je wilt: welke type bureau je zoekt. En misschien heb je zelfs al een longlist van mogelijke leveranciers. Ga dan eens wat dieper op zoek naar de kwaliteiten van jouw bureau.

  • Zoek naar vergelijkbare klanten. Bel er eens één of twee als je vragen hebt.
  • Bel de eigenaar of sales van de onderneming en vraag naar cases.
  • Haal de bedrijfsnaam van jouw gewenste club door Google. Lees hun referenties op Facebook. En zoek eens uit of er ooit klachten onopgelost zijn gebleven.

Inhoud van de samenwerking

Zodra je hebt gekozen met welk bureau je wilt samenwerken, is het belangrijk dat je de afspraken duidelijk op papier hebt staan.

  • Wat gaat deze onderneming voor jou doen? Wind er geen doekjes omheen: zet de opdracht op papier.
  • Spreek hele concrete doelstellingen af. Wat wil jij bereiken met de inzet van jouw online marketing bureau.
  • Meetbaarheid: zorg er voor dat jouw marketingbureau de meetbaarheid garandeert. Zodat je achteraf kunt bepalen of jouw marketingbureau voldoende heeft bijgedragen aan jouw doelen.
  • Definieer de omzet/kosten verhouding. Met andere woorden: als je weet wat je wilt bereiken, bepaal dan ook wat het mag kosten. Dan kan jouw marketingbureau hierop sturen. En als de verwachtingen onrealistisch zijn, zul je dit horen van jouw bureau.
  • Plan rapportages en evaluatiemomenten in. Zodat je af en toe kunt checken of je jouw doelstellingen behaald. Rapportages zijn namelijk vrij eenvoudig te geven. En die kan elk bureau héél ondoorzichtig maken. Maar als de toelichting op deze statistieken ook vaag blijft, dan heeft jouw bureau iets te verbergen!
  • Non-concurrentie-beding. Wil je die? Vraag er dan om!

Gevoel bij de samenwerking

Behalve de “harde afspraken” is een prettig gevoel bij de samenwerking een must. Twijfel je aan jouw bureau of het contactpersoon waarmee je spreekt? Spreek dit dan op z’n minst uit. Het mag zelfs een reden zijn om een bureau toch af te ketsen. Het leven moet toch een beetje leuk blijven, nietwaar?

  • Transparantie: werkt het bureau wel in zijn eigen accounts? En krijg je duidelijke, heldere toelichting op alle statistieken?
  • De persoonlijke klik: heb je het idee dat jouw bureau je begrijpt? Dat zij jouw problemen oplossen, maar tegelijkertijd de complexiteit zien?
  • Wie wordt eigenlijk jouw contactpersoon na de sales? misschien heb je nu nog wel te maken met de commerciële man of vrouw, maar krijg je straks een andere contactpersoon. Vraag of je, voordat je de opdracht gunt, deze persoon ook mag spreken!

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    Hoe selecteer ik een online marketing bureau?!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo