Waarom je website eerst op orde moet zijn voor het genereren van leads

Waarom je website eerst op orde moet zijn voor het genereren van leads

We komen het wel eens tegen. Ondernemers zetten vol in op Google Ads, LinkedIn Ads en Facebook Ads, maar krijgen maar weinig leads binnen. “Waar ligt dit aan?” Is dan de vraag. Het antwoord kunnen we vinden op de website. Vaak ontbreekt het de website aan gebruiksvriendelijkheid of commerciële slagkracht.

Waarom is een goede website zo belangrijk?

Het verkrijgen van verkeer naar je website is geen rocket science en dit is niet de grootste uitdaging waar meeste websites mee kampen. Maar wat dan wel? Nou… heel eenvoudig. Achterblijvende aanvragen of transacties. En dat terwijl dit toch het primaire doel is van een website. Je hebt niet voor niks duizenden euro’s geïnvesteerd in een moderne website. Toch?

Om van een gemiddelde website een uiterst succesvolle website te maken, is het van belang dat je erachter komt waar de tekortkomingen zitten. Is de website gebruiksvriendelijk? Komen de juiste bezoekers op de website? Wat doen deze bezoekers op de website? Het antwoord op deze vragen kun je het beste uit Google Analytics halen.

Signalen dat jouw website niet deugt

Hoe weet je nu dat jouw website niet deugt? Er zijn een paar signalen die je op kunt pakken:

  • Een hoog bouncepercentage (of weigeringspercentage). Dit is het percentage bezoekers dat de pagina wel ziet, maar zonder te klikken je website weer verlaat. Oftewel: iemand bezoekt je website, maar vindt niets relevants. Over het algemeen is een bouncepercentage boven de 50% een eerste signaal en boven de 60% alarmerend. Dit geldt niet voor alle websites.
  • Een laag conversiepercentage (of doelsuccesratio). Dit is het percentage mensen dat converteert naar een behaald doel. Als dit laag is, is je landingspagina wellicht niet goed genoeg. Een conversieratio onder de 2% is een signaal. Lager dan 1% is alarmerend.
  • Je bezoekers snappen er niets van. Vraag eens aan vrienden, je partner, collega’s, je neefje of een wildvreemde op straat hoe ze jouw website zouden gebruiken. Snappen 2 van de 5 het niet? Dan gaat het niet goed!

Ook landingspagina's zijn van belang

Naast een sterke website, zijn ook je landingspagina’s belangrijk. Missers op landingspagina’s zijn vaak heel eenvoudig en zo gemaakt. Toch kunnen deze ogenschijnlijke simpele verbeteringen grote invloed hebben op jouw conversies.

Geen focus op de customer journey

De wat? De customer journey! Maar eigenlijk betekent het dat je geen rekening houdt met wat de klant wilt. Stel,  een fietsenwinkel die elektrische fietsen in het dure segment verkoopt. Je kunt een mooie webshop hebben, maar als mensen eerst een proefrit willen maken en je dat niet aanbiedt, heb je daar wellicht niet zo veel aan.

Geen verwachting geschept voor het bezoek

Een kans op een conversie wordt het meest beïnvloed door de verwachting die iemand heeft waarvoor hij op jouw website komt. Wat? Nou… dat mensen moeten krijgen wat ze verwachten. Als jij de allergoedkoopste claimt te zijn, moet de uit de informatie op jouw landingspagina ook meteen blijken. Wanneer je adverteert met stuntprijzen, maar vervolgens zijn deze op de landingspagina nergens meer te vinden, zul je bezoekers snel kwijtraken.

Uitblijven van objectieve bewijzen

Je vertelt veel over je website. Maar voor de gebruikers van jouw site is dit allemaal “wij van WC-eend, adviseren WC-eend”. Jij hebt een duidelijk commercieel doel bij het vertellen van mooie verhalen. Maar welk bewijs heb je hiervoor? Denk daarbij aan garanties, klantreviews, gemiddelden, keurmerken, feiten en cijfers. Collectief wordt dit social proof genoemd en zorgt dit voor betrouwbaarheid.

Je meet niets

Hoeveel prospects wij nog tegenkomen die de binnenkomende data niet goed meten. Ongelofelijk. Meten is weten en bovendien is het gratis. Dus installeer en configureer Google Analytics vandaag nog!

Meer weten over de perfecte landingspagina? Download hier ons eBook!

Hoe moet het dan wel?

Afhankelijk van het doel van jouw bedrijf, hebben jouw landingspagina’s verschillende punten die van belang zijn  Er zijn veel manieren waarop jij je landingspagina kunt optimaliseren. Maar er zijn een paar kenmerken van een goede landingspagina:

  • Focus op zachte conversies. Je kunt, als fietsenwinkel, proberen mensen fietsen te laten kopen. Maar misschien ben jij aanwezig in een uniek segment? Waarom zet je dan niet in op het aanvragen van een proefrit? Of het downloaden van een brochure?
  • Schrijf de juiste teksten. Heb je zelf je tekst geschreven? Dan is hoogstwaarschijnlijk de tekst veel te lang. En te weinig gericht op de unieke voordelen van jouw product. En te weinig objectief bewijs.
  • Zorg voor een uniek, duidelijk en relevant aanbod. Ook wel Unique Selling Proposition (USP) genoemd. Als jij een uniek en relevant aanbod hebt, is de kans op succes véél groter.
  • Een unieke product-markt-combinatie. Als je een bijzonder specifiek product wilt verkopen aan een hele kleine niche, is de kans op succes veel groter. Een algemeen product verkopen aan een algemene doelgroep is daarentegen bijzonder lastig.

En wat als het goed gaat?

Waneer jouw landingspagina’s en website volledig geoptimaliseerd zijn ga je stap voor stap werken aan je bereik. Hoger in de niet-betaalde resultaten van Google?Betaald adverteren op Google? Social media ads? Of e-mail marketing op je bestaande database? Het is allemaal het proberen waard. En het mooie is: als de prestaties van je landingspagina en website goed blijven, kan dit wel eens tot explosieve groei zorgen!

Uiteraard zijn je website en landingspagina’s niet uitsluitende verantwoordelijk voor jouw succes. Echter zien wij het bij Conversie Partners wel als basis en geloven wij dat een sterke basis een goede fundering is voor het succes van jouw bedrijf.

Wil je meer weten over converterende websites en landingspagina’s? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op via 072 820 0909 of maak een afspraak.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    Waarom je website eerst op orde moet zijn voor het genereren van leads

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo